14 fevereiro 2025

O Muro da Vergonha (47)

 (Continuação daqui)


47. Um Papa do Opus Dei


Entre as capacidades humanas importantes figura a capacidade de adaptação às circunstâncias, que é uma capacidade mais saliente nas mulheres do que nos homens. Ora, a Igreja Católica, sendo uma figura de mulher (Maria) tem uma capacidade de adaptação às circunstâncias que é extraordinária.

Apenas 70 anos após a Declaração de Independência dos EUA, que teve na sua fundação uma cultura religiosa profundamente anti-católica, o catolicismo já era a principal denominação religiosa no país, uma situação que se mantém até hoje. Escusado será dizer, porém, que se o catolicismo influenciou a a América, também foi influenciado por ele.  

É esse catolicismo transformado pela cultura americana que está agora a chegar à Europa sob a influência quase-imperial de Donald Trump, e ao qual, evidentemente, a cultura católica na Europa se vai adaptar rapidamente. 

E que catolicismo é esse?

Antes de responder, valerá talvez  a pena escutar  Michael Novak, um conhecido teórico católico americano, comentando Tocquevile (cf. aqui, ênfases meus):

"Nonetheless, Tocqueville wrote as a Catholic. Indeed, it is highly unlikely that any mind unformed by the Catholic tradition would have so readily discerned, and been able to articulate, the subtle differences between the new democratic way of life and the Catholic aristocratic roots of European thought and sensibilities. Precisely because America is Protestant in sensibility and Tocqueville was Catholic, his sensitivity and fine intelligence took note of minute differences in the slightest vibrations of the soul. He was an outsider in America not only because he was French and aristocratic, but also because he was Catholic. In his book, in fact, he described himself as a practising Catholic who, on this account, came into frequent contact with Catholic priests wherever he went in America and had many long and intelligent conversations with them.13 He learned to see America from their vantage point too and thus drew on a perspective that he and they partly shared in common (since the Catholic theology studied by the priests of the time–-often in Europe–-was by its own history steeped in European intellectual culture).

"Along with Tocqueville, in fact, virtually all other Catholic visitors to America discovered in the United States a fresh way of thinking about Catholicism that seemed to reveal new possibilities in their faith, as if in America it might achieve a more fundamental self-expression than it had ever achieved in Europe. For at least two ideas at the heart of the American experiment are also at the heart of the Catholic faith: the twin ideas of the common equality of all men and women (whatever their rank) before the face of God; and the high dignity of the individual, who has been given by the Creator the awesome liberty to say yes or no, to choose his or her own destiny. In the Catholic faith, humans are the only creatures in this world who are ends in themselves, not means.14"


O catolicismo que vem da América é um catolicismo renovado, mais popular e menos aristocrático, que  promove a liberdade individual e a possibilidade de cada homem escolher o seu próprio destino sem impedimentos da comunidade, que não é hostil à riqueza, mais informal e menos institucional, que celebra o cristianismo, menos em grandes cerimónia, como a missa, e mais nos assuntos correntes da vida diária.
Tendo em conta a capacidade de adaptação da Igreja Católica, eu não ficaria surpreendido que estivesse próximo um Papa do Opus Dei. É a corrente teológica do catolicismo mais próxima da cultura americana, mesmo se, em toda a sua vida, S. Josemaría Escrivá só esteve nos EUA durante duas horas, no aeroporto de Miami em escala num voo para a Guatemala.

(Continua acolá)

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