10 setembro 2013

Creio que se procurar, encontro frases de Rothbard exactamente iguais

Nota: o excesso de inglesismo dá nestas coisas, consegue-se, na sua indelével "culture war" por séculos, atingindo o pico no século 20, onde (quase) conseguiram a quase destruição da memória cultural de tudo não-anglo-saxónico, remeter todo o acto de pensar e filosofia que percorre toda a Europa continental e católica, diferente o seu empirismo crónico  anti-cath, para o tipo de racionalismo irracionalista dito francês da revolução iluminista (ela própria talvez padecendo de cientismo empírico) e depois a abstração metafísica de Kant. É o que chamo de curto-circuito intelectual. A armadilha está feita e do lado de dentro ainda se aperta mais.

repost:

Lei natural II - “natural law positions are discernible by reason alone” and are “for everyone.”

Nota: palavras importantes que validam o que já se tem dito por aqui. A comentar mais tarde sem ser em estrangeiro.

Bishop Morlino spoke on Dignitatis Humanae, the Vatican II declaration outlining the Church’s relationships to states and the proper understanding of religious freedom. Explaining the historical development of religious freedom as a concept, he said that the last three ecumenical councils – Trent, Vatican I, and Vatican II – are “the Church's responses to modernity.”

He described how prior to modernist philosophy, both the Church and society recognized that “to know the truth meant that there was a correspondence between the mind and the reality out there.” This correspondence enabled man to know the natural law – the participation of human reason in divine law.

“There was a conformity of the mind to what was real, independent of the mind,” the bishop explained.
The philosophical movement of modernity, he explained, was a “major turn in the way human beings thought about knowing.” It shifted thinking towards a more subjective view of reality, in which the individual’s perception determines what he or she thinks to be real.

“Instead of being accountable to what is independent of the mind,” Bishop Morlino said, under a modernist view, “the world is what I think it is.”

In this understanding, “it was decided that there is no reality independent of the mind.”

This understanding of reality and the truth had profound implications for the meaning of conscience. In the original understanding of the term, “the natural law holds conscience accountable” because the conscience guides the individual to recognize and act upon the truths of the natural moral law, Bishop Morlino explained.
“The conscience is not a dispensation machine from what is right,” he continued, though “this is how it’s used today.”

He said that this misinterpretation of conscience has transformed natural law arguments “into denominational beliefs” taken upon faith.

“Catholics don’t observe the natural law because we’re Catholic; Catholics observe the natural law because it is true.”

The natural law in and of itself is not a matter of faith, because “natural law positions are discernible by reason alone” and are “for everyone.”

However, “if everyone is composing his or her own world, there’s got to be conflict,” the bishop said, and the conflict between modernism and natural law has grave implications for persons of faith.
“The natural law frees me to seek the truth about God, and thus seek my salvation,” Bishop Morlino stated.


5 comentários:

rui a. disse...

"Catholics observe the natural law because it is true."

E de que "verdade" fala Rothbard? Quer compará-la com a dos católicos? Comecemos pelo aborto, pelo poder paternal, pela responsabilidade perante terceiros, pelo valor dos contratos e dos pactos, mesmo pelo conceito de propriedade? Tem mesmo a certeza de que quer estabelecer comparações? Será que é capaz de afirmar que, para Rothbard, o direito natural consistia na "participation of human reason in divine law"? Vamos lá, então, a isso.

CN disse...

Pronto, falamos da floresta vamos às arvores, estamos nas árvores falamos da floresta.

rui a. disse...

Carlos,

Vc. é que sempre se desvia da substância dos assuntos.Quer explicar-me, por palavras suas, de preferência, onde é que, para o Rothbard, o direito natural era "the participation of human reason in divine law"? Porque é isto que está em causa, meu caro, visto que vc. o afirma como o grande herdeiro da tradição jusnaturalista católica e depois atira com citações de um bispo, dizendo que o Rothbard também dizia o mesmo.
Se vc. não for ao significado das coisas ficará a debater formas e declarações de palavras iguais, mas sem atender ao seu significado.
Ora, com isso vc. não demonstra nada, a não ser que encontrou palavras iguais em autores diferentes. Parece um jogo de palavras cruzadas.

CN disse...

Então, mas isto não conta do "Ethics"?

PART I: INTRODUCTION: NATURAL LAW

1. Natural Law and Reason (p. 3)
2. Natural Law as "Science" (p. 9)
3. Natural Law versus Positive Law (p. 17)
4. Natural Law and Natural Rights (p. 21)
5. The Task of Political Philosophy (p. 25)

CN disse...

Rui

A argumentação é que não sendo crente, kaput com o conceito de lei e direito natural?